Saturday, April 17, 2010

secangkir kopi ekspreso 3

[criminal] : salam makcik!!

[blue_plu] : w'salam... ape cer?
[criminal] : aku xde cer.. skunk duk kje.. curik tulang ayam sket... pale ngah serabai ni... pekena kopi pon sodap... haha

[blue_plu] : poi la pekena kopi...

[blue_plu] : ei brader, next wik aku xde on9 aw.. aku kne tukar tempat kje.. haha...

[criminal] : mane ko nk pegi makcik... ko ade masalah ke? ade citer r.. leh kongsi...

[blue_plu] : ak nk bawak diri r... haha... hatiku hancuss.. hahaha...

[criminal] : pape pon leh story je kat aku... ak xde kesah punye...

[blue_plu] : nnt ade masa aku story... pape pon ko take care r wey.. nnt rindu2 ler kat aku... huhu~~

[criminal] : tiap hari pon aku rindu ko makcik!!

[blue_plu] : aku nk tanya sket, laki ni mmg semua keji ke?

[criminal] : sal ko tny gitu? ape yg laki da buat kat ko? aku mb jahat la tp aku xkeji.. xtaw la laki yang ko mksdkn tu camne...

[blue_plu] : entah la wey... aku semak r.. haha...

[criminal] : pegi r pekena kopi... kompem ko xsemak lagi... aku lagi semak ni... mak aku suh aku kawen.. mane aku nk carik bini...

[blue_plu] : ko g la wat iklan kat mudah.my... tulis situ mencari bakal isteri... kan sonang....

[criminal] : byk r ko... aku kawen ngn ko je la makcik...

[blue_plu] : banyak ko punye kawen.. ahad ni pon aku nk fly... ni kan nk kawen ngn ko....

[criminal] : ahad ni? asal cepat sangat wey? ko xsayang aku ke? wuu~wuu~~ nnt aku nk ngusik spew lagi.... :(

[blue_plu] : cari la awek bai... ko kan ensem...wakakakaka.....

[criminal : mane ko taw aku ensem???

[blue_plu] : instinct...haha

[criminal] : wa ckp lu, wa mmg ensem... stakat Brad Pitt tu wa tolak tepi je... wakakakakaka

[blue_plu] : poyo siot... oit.. ok r... wa nk balik dlu... penat la hari ni.. keje byk giler...

[criminal] : k.. jln leklok.. kang jatuh pepandai r bangun ye...

[blue_plu] : ye la tok... salam

*****
Jam sudah menunjukkan waktu sudah menghampiri 2 pagi ketika Nia sampai di rumah. Alhamdulillah, perjalanannya dari ofis ke rumah lancar. Badannya sengal-sengal akibat terlalu lama menghadap kertas-kertas kerja. Akhirnya, kerja-kerja yang patut disiapkan dalam masa seminggu sudah selesai. Kini berbaki beberapa hari lagi sebelum dia berangkat ke Edinburgh, dapat la dia buat persediaan rapi untuk menghadapi musim sejuk apabila tiba disana nanti. Esok merupakan hari terakhir dia menjejakkan kaki ke ruang pejabat nya sebelum dia berangkat ke Edinburgh selama 4 tahun.

Jauh disudut hatinya dia sedih kerana terpaksa meninggalkan tanah air nya namun dia pasrah. Mungkin jarak yang bakal memisahkan dia dan kenangan silamnya sedikit sebanyak dapat membantu dirinya untuk melupakan kejadian-kejadian yang menghiris hati. Berjauhan dengan keluarga merupakan perkara yang paling perit. Selama 23 tahun dia hidup, tidak pernah dia berjauhan dengan keluarganya walaupun sesibuk mana mama dan papa nya, walau pun hanya sedikit masa diluangkan untuk dirinya namun kehadiran mereka berdua cukup bermakna bagi dirinya.

Sedang asyik dia mengelamun, tiba-tiba kedengaran suara Keisha melalak-lalak. Dengan pantas dia mencapai telefon bimbitnya. Diskrin tertera satu nama yang amat dibenci. Mesej yang dikirimkan dibaca dengan malas.

' Invitation to My wedding Reception, Sunday 21 Jan, at 8 p.m. Hilton Ballroom, TQ. From Hariz and Nadia.'

Telefon yang tidak bersalah itu dihempaskan ke dinding. Hancur berkecai telefon bimbitnya sebagaimana hancur hatinya saat itu. Air mata berlinang buat kesekian kalinya. Badannya yang lemah itu dilemparkan keatas tilam, tangannya meraba-raba bantal lalu ditekap ke muka. Akhirnya Nia terlena dalam tangis yang menghiris hati.

No comments: